Nieuwsarchief
Activiteitenkalender
Wat is MS
Behandelen van MS
Brochures Nationaal MS Fonds
Brochures MS-anders
MS en kinderen
Omgaan met MS
Lekker leven
Lekker bewegen
Lekker eten
Hoe eet ik gezond?
MS en voeding
MS en obstipatie
MS-medicatie en voeding
Voedingstips bij slikklachten
Voedingssupplementen
Vervangers of alternatieven voor vlees
Recept van de week
Receptenarchief
Restaurants
Links
Woordenboek

MS en voeding

Gezonde voeding is met name gevarieerde voeding

Zo’n 500 mensen met MS heeft diëtiste Corine Helfrich op consult gehad sinds zij zes jaar geleden ging werken in het MS Centrum Nijmegen. “Tussen al deze mensen waren er grote verschillen. Sommigen waren al in een vergevorderd stadium van de ziekte, anderen hadden de diagnose net gekregen. Sommigen hadden overgewicht, anderen ondergewicht. Maar één ding hadden ze bijna allemaal gemeen: voeding was heel belangrijk voor ze. Eigenlijk is dat heel logisch. MS is heel ongrijpbaar. Je hebt het verloop van de ziekte en de klachten niet zelf in de hand. Dit in tegenstelling tot je voeding: jíj beslist wat je in je mond stopt.”

Gevarieerde voeding

Wie op internet gaat zoeken, vindt zonder probleem een flink aantal MSdiëten. “Sommigen zijn variaties op het Swank-dieet, anderen gaan uit van voedingsintoleranties of allergieën”, stelt Corine Helfrich. Zelf is zij echter niet zo enthousiast over al die diëten. “Gezonde voeding is mijns inziens met name gevarieerdMS en voedinge voeding. En dan bedoel ik natuurlijk niet variëren tussen kroketten, frikadellen, friet en saté. Eet bijvoorbeeld twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis, wissel kip, rundvlees en varkensvlees af, kies ook eens voor een vegetarische maaltijd. Varieer ’s ochtends met brood, muesli en pap. Eet niet elke dag dezelfde fruitsoorten. In bananen zit bijvoorbeeld veel vitamine B, in sinaasappels veel vitamine C. Die heb je allebei nodig. Bij de avondmaaltijd kun je ook heel veel variëren. Rijst, pasta, couscous, aardappels, bonenschotels, noem maar op. Eén keer in de week of één keer in de twee weken mag je de aardappels dan best wel eens vervangen door friet. Als je die tenminste bakt in vloeibaar vet of olie. Die friet moet natuurlijk ook een déél van de maaltijd zijn en niet de héle maaltijd. Eet er bijvoorbeeld een stuk zalm bij en een frisse salade.”

Maag- en darmklachten

Meer dan de helft van de mensen met MS krijgt vroeg of laat te maken met maag- en darmklachten. “Ik vind dat artsen daar soms te makkelijk over doen”, zegt Corine Helfrich, al lukt het haar binnen het MS Centrum Nijmegen steeds beter om dit onderwerp op de kaart te krijgen. “Met twintig kilo te veel of te weinig, kun je over straat. Als je je ontlasting niet goed kunt ophouden, kun je niet naar de supermarkt. Als je constant winden moet laten, sta je niet lekker op het schoolplein te wachten tussen alle andere moeders. Iemand die door zijn maagproblemen heel veel moet boeren, kan in feite niet meer vergaderen op zijn werk. Kortom, maag- en darmklachten hebben een hele grote invloed op het sociale leven van mensen. In veel gevallen kunnen deze problemen aangepakt worden door veranderingen in de voeding. Door meer voedingsvezels te eten bijvoorbeeld en meer te variëren in soorten voedingsvezels (zoals te vinden in groenten, fruit, brood en andere graanproducten, aardappels, rijst, pasta en peulvruchten). Of door voldoende te drinken.”

Het volledig interview met Corine Helfrich kunt u hier lezen.

Bron:
Interview met Corine Helfrich diëtiste bij MS Centrum Nijmegen care4contact magazine winter 2010.

 

 Hoe eet ik gezond MS en obstipatie 

 

U verlaat nu de website www.levenmetms.nl. Teva Pharma is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de op deze derden-site aangeboden informatie.

 

 

Poll
Hoe vaak bezoekt u deze website?




Antwoord versturen 
Resultaten bekijken
De resultaten worden gebruikt om de website aan uw wensen te laten voldoen.