MS en bewegen

Lichaamsbeweging helpt om je algemene conditie op peil te houden. Sporten is voor iedereen gezond, juist ook voor mensen met MS. Want door MS neemt je kracht af en kan je coördinatiestoornissen of evenwichtsproblemen krijgen. Door te sporten wordt je spierkracht getraind en spierverval tegengegaan, dit kan bijdragen aan behoud van lichamelijke functies. 

Vroeger (zo’n 20 jaar geleden) werd mensen met MS aangeraden lichamelijke inspanning te vermijden. De vrees was dat anders de symptomen zouden toenemen en de MS zelfs zou verergeren. Tegenwoordig is iedereen het erover eens dat lichaamsbeweging juist heel belangrijk is. Het houdt je gezond, vermindert de kans op secundaire complicaties en zorgt dat je geestelijk beter in je vel zit. Lichaamsbeweging heeft overigens geen invloed op de ziekte MS zelf, niet in positieve of in negatieve zin.

Het advies om meer te bewegen
Vaak is het advies aan MS-patiënten om op een ‘matig intensieve wijze’ te sporten. Dat kan verwarrend zijn, want het betekent voor iedereen iets anders. Een wandeling kan voor iemand die jong en gezond is weinig inspanning kosten, maar diezelfde wandeling is voor iemand die moeilijk loopt misschien wel heel vermoeiend. Als je het advies krijgt om ‘meer aan lichaamsbeweging’ te doen, vraag dan verder naar:

  • Soort (wat voor soort lichaamsbeweging?)
  • Frequentie (hoe vaak?)
  • Duur (hoe lang?)
  • Intensiteit (hoe zwaar?)

Als je inderdaad het advies krijgt om meer te gaan bewegen kun je, zeker aan het begin, begeleiding vragen van een fysiotherapeut of oefentherapeut. Dan leer je wat goed voor je is en hoe je de oefeningen goed uitvoert.
Als het je moeite kost te beginnen, dan kan je je ook aansluiten bij een groep. Oefenen in groepen maakt het weer makkelijker om de lichaamsbeweging vol te houden.Meer bewegen hoeft overigens niet per se direct ‘sporten’ te betekenen. Meer bewegen kan ook in je dagelijkse leven, bijvoorbeeld met deze tips:

  • Probeer regelmatig een stukje te lopen. Als het lopen moeilijk gaat, zijn er hulpmiddelen die je kunnen helpen. Vraag dit na bij je fysiotherapeut of ergotherapeut.
  • Ga regelmatig zwemmen (niet in extra verwarmd water).
  • Als je kan fietsen, probeer dat dan te blijven doen. Als je buiten fietsen te eng vindt, kun je ook prima thuis op een fiets-hometrainer bewegen.
  • Ook huishoudelijk werk is goed. Stofzuigen, dweilen of ramen zemen zijn goede oefeningen voor je spieren en uithoudingsvermogen.

3 soorten beweging
Er zijn grofweg 3 soorten beweging: aerobics of cardiofitness, stretching en krachttraining. Per soort geven we tips om ermee aan de slag te gaan.

MS en Lichaamstemperatuur
Door te bewegen stijgt je lichaamstemperatuur en dat kan je MS-klachten juist verergeren. Daarom hier tips om zo koel mogelijk te blijven.

  • Beweeg in een koele omgeving (bijvoorbeeld met airconditioning, op de schaatsbaan, of in een zwembad dat niet te warm is);
  • Neem koud drinken om je lichaamstemperatuur te verlagen;
  • Neem een koel bad of douche vóór het sporten;
  • Draag lichte kleding;
  • Beweeg in een koele omgeving (bijvoorbeeld met airconditioning, op de schaatsbaan, of in een zwembad dat niet te warm is); Gebruik eventueel koelvesten;
  • Ga niet te hard: hanteer een normaal tempo.

Wellicht ook interessant voor je om te lezen:


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel je vraag

  • Was deze informatie nuttig?