MS en aerobics of cardio

Met aerobics of cardio verbeter je de conditie van je hart, de bloedvaten en de longen. Bewegingsactiviteiten die bij aerobic of cardio horen kenmerken zich door continue, ritmische bewegingen van grote spiergroepen (ook wel: aerobe oefening). Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zwemmen
  • Fietsen
  • Lopen/joggen
  • Dansen
  • Roeien
  • Een rolstoel duwen

De gezondheidsraad adviseert volwassenen om minimaal 150 minuten per week  matig of zwaar intensieve inspanning te doen, verspreid over verschillende dagen . Twijfel je of dit haalbaar of verstandig voor je is, overleg dan met je arts, verpleegkundige of een fysiotherapeut. Het kan verstandig zijn van tevoren eventuele hartproblemen uit te sluiten door middel van een inspanningsonderzoek.

Bij cardio moet je overmatige inspanning vermijden, omdat je dan te warm wordt en te moe kan worden. Om de zwaarte van cardio-oefeningen te meten en te beperken kan je gebruikmaken van een hartslagmeter of bij lichamelijke activiteit de mate van inspanning meten. Je kunt voor je hartslag bijvoorbeeld de volgende regel aanhouden: 60-70% nemen van 220–je leeftijd. Dus als je 26 jaar oud bent, dan moet je proberen om een hartslag van 116 aan te houden ( (220 – 26) x 60% = 116). Als dat niet werkt, kan je het volgende als regel hanteren: twee uur na de inspanning moet je je net zo goed of beter voelen als daarvoor. Als dat niet het geval is, deed je waarschijnlijk te veel. Het is beter om dan iets gas terug te nemen.

Cardio hoeft niet per se lang te duren. 10 minuten actief bewegen is al goed voor hart- en bloedvaten. Start rustig aan en bouw de duur en mate van inspanning met niet meer dan 10% per week op. Het gaat erom wat je verspreid over meerdere dagen doet en niet wat je in één dag doet. Hou je consequent aan het programma. Als je een keer een dag mist, is dat niet erg. Probeer niet de volgende dag het dubbele te doen.



Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel je vraag

  • Was deze informatie nuttig?