MS en Krachttraining

Voor het uitvoeren van onze dagelijkse activiteiten hebben we spierkracht nodig. Mensen met MS hebben vaak last van spierzwakte of onvoldoende kracht. De kracht kan afnemen door vermoeidheid, spasticiteit en beperkingen in de beweeglijkheid. En daardoor verlies je weer balans, fitheid en het vermogen dagelijkse dingen te doen. Spierkracht trainen is daarom heel belangrijk voor MS-patiënten.

Krachttraining is gericht op spier- en botversterking. Met botversterkingsoefeningen belast je het eigen lichaam wat leidt tot verminderde  kans op botontkalking (ook wel ‘osteoporose’; het brozer worden van je botten). Door krachttraining neemt ook je uithoudingsvermogen toe, waardoor je spieren minder snel vermoeid raken. De grotere spierkracht draagt bij een betere houding, evenwicht en beweging.

De arts, fysiotherapeut, ergo- of oefentherapeut kan je spierkracht (en zwakte) meten om vervolgens een individueel trainingsprogramma op te stellen.

Train jezelf

Spierkracht meten

Je spierkracht kan op verschillende manieren worden gemeten.
De meest gebruikte methode is de manuele spiertest, waarbij een lichaamsdeel tegen een weerstand in wordt bewogen. De spieren krijgen een cijfer dat varieert van 0 tot 5, waarbij 0 staat voor ‘geen spierkracht’ en 5 voor ‘volledige beweging met normale weerstand’.
Een andere manier om de spierkracht te meten is met handdynamometers, isotone metingen en isokinetische metingen. Voor deze metingen is speciale apparatuur nodig. Dit doe je dus bij een arts of therapeut.

Trainingsprogramma
Als je spierkracht is gemeten, kan een trainingsprogramma worden opgesteld. Je kan je spieren op verschillende manieren trainen. In ieder geval heb je weerstand nodig om kracht op te bouwen. Dat kan zwaartekracht of je eigen lichaamsgewicht zijn, of (als je sterker bent) gewichten, elastische banden of water (zwembadoefeningen). Dit hangt af van de gemeten spierkracht en het doel van je krachttrainingsprogramma.

Ook hoe vaak je traint hangt af van je doelen en je programma. De gezondheidsraad adviseert volwassenen om minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Het is wel belangrijk om je grenzen te kennen en jezelf niet uit te putten. Neem pauzes tussen je oefeningen door, zodat je spieren zich goed kunnen herstellen.  Als je twee dagen na elkaar traint, zorg dan dat je niet twee keer dezelfde spiergroepen traint.

Tips voor krachttraining

  • Stel vast wat je met krachttraining wil bereiken; overleg met een dokter, fysio-, ergo- of oefentherapeut wat de juiste oefeningen voor jou zijn.
  • Werk precies en maak de bewegingen netjes af. Daardoor verklein je de kans op blessures van spieren, pezen en gewrichten.
  • Doe rustig aan. Het is niet nodig je spieren te oefenen tot het punt waarop ze moe worden.
  • Wees niet ongeduldig; gun jezelf voldoende tijd om na een oefening of serie oefeningen te herstellen, voordat je opnieuw begint.
  • Wees praktisch; deel je trainingsprogramma zo in, dat je niet te moe bent om nog andere dingen te doen.

Lees meer over MS en beweging op de website van de MSVN. 


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel uw vraag

  • Was deze informatie nuttig?