Krachtoefeningen

Er zijn veel oefeningen voor de ontwikkeling van spierkracht. Je hoeft ze niet allemaal te doen. Ervaar welke oefeningen voor jou het beste resultaat opleveren. 


Basishouding

Ga achter een stoel staan en steun met je handen op de rugleuning.

Krachtoefeningen voor de heupspieren

Breng om en om je linker en rechter hiel naar je bil. Til je knieën om de beurt zo hoog mogelijk op.


Krachtoefeningen voor de heupspieren

Hef je benen om de beurt links en rechts en zijwaarts. 


Krachtoefening voor de spieren die de knieën trekken

Zak voorzichtig door de knieën en de heupen, en strek je daarna weer helemaal uit. 

Krachtoefeningen voor de bilspieren

Leun zo ver mogelijk voorover en breng een been met de gebogen knie naar achteren omhoog. 

Krachtoefening voor de spieren die de voet heffen

Trek je beide voorvoeten op, zodat je op je hakken blijft staan. Houd je heupen gestrekt. 


Krachtoefening voor de spieren die de voet buigen


Ga op je tenen staan. Houd de rug recht!


Krachtoefeningen voor de buikspieren


Rugligging, duw je rug tegen de ondergrond, til je hoofd en schouders een stuk van de ondergrond.

Krachtoefening voor de rugspieren

Buikligging, til je hoofd een stukje op. Je kan deze oefening zwaarder maken door je armen zijwaarts of naar voren op te tillen. 

Krachtoefeningen voor de bilspieren

Rugligging. met opgetrokken benen ( voeten op de grond, til je billen een stukje van de ondergrond. 

Krachtoefening voor de armen

Zit op een stoel, beweeg de armen voorwaarts of zijwaarts naar boven. Je kan deze oefeningen wat moeilijker maken door iets zwaars ( bijvoorbeeld een pak rijst of erwten) in je hand te houden. 


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel uw vraag

  • Was deze informatie nuttig?