MS en Stretching

Stretching (Engels voor ‘rekken’ of ‘strekken’), is het op een voorzichtige manier rekken van een spiergroep om de lenigheid van de betreffende spieren te trainen en te verbeteren. Ook wordt stretching gebruikt bij revalidatie en het voorkomen van blessures.

Stretching heeft duidelijke voordelen, zeker voor MS-patiënten. Soms helpt alleen stretching al om spasticiteit en spierspanning te verminderen. In andere gevallen is stretching in combinatie met medicatie een effectieve manier om spasticiteit door MS onder controle te krijgen.

Stretching helpt je bij:

  • Vermindering van je spierspanning/bevordering van de ontspanning;
  • Vermindering van pijn door verkrampte spieren en pezen;
  • Voorkomen van samentrekkingen door spasticiteit;
  • Vergroting van de beweeglijkheid en soepelheid;
  • Een betere lichaamshouding;
  • Ontwikkeling van lichaamsbewustzijn;
  • Bevordering van de bloedcirculatie.

Tips voor stretching
Stretchen doe je door rek- en/of strekoefeningen. Elke rekking/strekking hou je 20 tot 60 seconden vast, op een manier waarbij je een aangenaam, trekkend gevoel voelt, maar geen pijn. Blijf tijdens het stretchen regelmatig ademen (niet inhouden). Over het algemeen is het voldoende om dagelijks te stretchen, maar bij spasticiteit of verkrampte spieren het kan nodig zijn dit vaker te doen.

Als je start met stretching kan je hulp vragen van een fysiotherapeut, ergotherapeut of inspanningsfysioloog die is gespecialiseerd in neurologische aandoeningen. Zij kunnen een programma opstellen met de juiste oefeningen voor jouw situatie.

In het algemeen heb je voor stretching geen apparatuur nodig. Voor sommige oefeningen kan een hulpmiddel of assistentie van iemand anders nodig. Vaak volstaat een handdoek of een riem.

Er zijn twee soorten stretching:

  • Ballistic stretching wordt voor niet-atleten afgeraden omdat deze bewegelijke manier van stretches snel leid tot blessures.
  • Static stretching wordt wel aanbevolen en bestaat uit rekken in een rustige, aanhoudende beweging.

Er zijn ook sportactiviteiten waarvan stretching een onderdeel is en die ook ontspanning, lichaamsbewustwording en soepelheid bieden. Denk maar aan Yoga. Probeer uit wat je het prettigst en leukst vindt, dan hou je het het langste vol.

Train jezelf


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel uw vraag

  • Was deze informatie nuttig?