Stretchoefeningen

Hieronder zie je een aantal stretchoefeningen. Je hoeft ze niet allemaal te doen. Leer welke oefeningen jou het meeste baat bieden. 


Stretchoefening voor armen en schouders

Ga rechtop staan, de schouders ontspannen, de knieën licht gebogen en de voeten iets uit elkaar. Sla je handen uit elkaar en strek je armen boven je hoofd. Maak je zo lang als je kunt. Schud je na 10 tellen even los en doe de oefening nog een keer.


Ga rechtop staan, met je rechterhand in je zij en je voeten iets uit elkaar. Strek je linkerarm over je hoofd heen naar rechts en laat je bovenlichaam meebuigen.Rek na 10 tellen de rechterkant van je lichaam. 

 


Stretchoefeningen voor het hele lichaam

Ga in kleermakerszit zitten, met je linkerbeen vooraan en je linkerhand op de grond naast je heup. Strek je rechterhand naar het plafon, buig je linkerarm en strek je rechterarm over je hoofd naar links. Houd dit 30 tellen vast en haal vervolgens diep adem. 


Breng je borst naar je linkerknie en leg je rechterhand voor je op de grond. Blijf zo 30 tellen zo zitten, terwijl je rustig doorgaat met ademen.
Haal weer diep adem en leg je handen voor je op de grond, met je gezicht naar de vloer gericht. Houd dit 30 tellen vast en herhaal dan de oefening naar de andere kant, met je rechterbeen vooraan. 


Stretchoefeningen voor benen, billen en heupen

Pak de voet van je linkerbeen vast en trek deze naar je linker bil. Houd je rug zo recht mogelijk.
Blijf zo 20 tellen staan en herhaal de oefening met het andere been. 



Zet je voeten ver uit elkaar en buig door je rechterbeen terwijl je je linkerbeen strekt.
Houd je bekken recht en je voeten parallel en blijf zo 30 tellen staan. Herhaal de oefening met een gebogen linkerbeen. 


Ga rechtop staan en zet je linkervoet over de rechter, zodat je benen elkaar kruisen. Leg je handen op je rug.
Buig zover mogelijk voorover, terwijl je je rug en benen recht probeert te houden. Blijf zo 15 tellen staan en kom dan weer rustig terug.
Herhaal de oefening met je rechterbeen vooraan. 

Ga rechtop staan, til je rechterbeen op en buig je linkerbeen een beetje.
Probeer in deze positie 20 tellen je evenwicht te bewaren en wissel dan van been. Vergeet niet om rustig door te ademen. 


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel uw vraag

  • Was deze informatie nuttig?