MS en emoties

Ziek zijn gaat vaak gepaard met extra emotie. Zeker bij een moeilijk voorspelbare en afwisselende ziekte als MS.
Hoe grijpt dit in op je leven? En over welke gevoelens hebben we het?

Stress of angst komt vaak voor bij mensen met MS. Omdat je met MS mogelijk veel alerter bent op hoe je lichaam voelt en werkt, kun je van symptomen veel stress hebben. Bij iedere tinteling kan je opnieuw bang worden voor een nieuwe schub (opstoot).

Schaamte of schuldgevoel kan ontstaan doordat je sommige dingen niet meer kan, wat soms lastig uit te leggen is aan je omgeving.
Positiviteit of berusting kan tevoorschijn komen als MS minder invloed uitoefent op je leven, bijvoorbeeld omdat de ziekte rustig is, of omdat je ziekte meer hebt geaccepteerd.

Boosheid en depressie zijn de meest voorkomende emoties. Deze gevoelens kunnen het gevolg zijn van de MS zelf. Maar het zijn natuurlijk ook logische emoties die horen bij het verlies van een ‘normaal’ leven. Hoewel zulke gevoelens onvermijdelijk zijn, is het niet goed als ze lang blijven bestaan.

Angst/somberheid bespreekbaar maken
Of en hoe somber je bent is te testen met de HADS-test. HADS staat voor Hospital Anxiety and Depression Subscale (angst- en somberheidsschaal). Deze test dient als hulpmiddel om te weten te komen hoe je je voelt. Ook zorgverleners gebruiken deze test om je gevoelens in te schatten en je te helpen. De test staat hier. Als je de test op eigen initiatief doet, wordt je sterk aangeraden de uitslag (en de aanleiding waarom je de test deed) met je arts of verpleegkundige te bespreken. Schroom niet, want somberheid komt vaak voor bij MS-patiënten en zij kunnen je helpen.

Wat doe je tegen somberheid?
Somberheid kun je mogelijk voor een deel zelf en/of samen met je omgeving proberen te verdrijven. Het is echter belangrijk dat je aanhoudende gevoelens van somberheid bespreekbaar maakt met je behandelaar. Het kan zo zijn dat je er zelf niet uitkomt. Dat is helemaal niet gek. Je behandelaar kan je zo nodig doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater.

De volgende tips kunnen je mogelijk helpen bij het omgaan met negatieve emoties: 

  • Geef jezelf de tijd: de verwerking van emoties kost tijd.
  • Krop je gevoelens niet op, maar praat erover: met vrienden, bekenden of lotgenoten.
  • Houd een dagboek bij om emoties van je af te schrijven.
  • Probeer niet te ver vooruit te denken, maar ‘pluk de dag’.
  • Stel haalbare doelen.
  • Kijk naar wat je wel kan.
  • Help anderen met dingen waar jij goed in bent, zodat je niet alleen maar afhankelijk bent van anderen maar ook iets terug kan doen.

Wellicht ook interessant voor je om te lezen:


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel je vraag

  • Was deze informatie nuttig?