Voedingssupplementen

Het is niet bewezen dat bepaalde voedingssupplementen (vitaminepilletjes of andere middelen die je naast je eten en drinken kunt nemen) standaard helpen bij MS. Bij sommige mensen kunnen supplementen helpen bij het bestrijden van hun symptomen, maar sommige zijn gevaarlijk, zoals echinacea. Als je niet zeker weet of je gezond genoeg eet, kun je het beste een diëtist raadplegen. Veel vrouwen hebben extra calcium nodig om botontkalking (osteoporose) te voorkomen. Als je bloedarmoede hebt, kan het zijn dat je extra ijzer nodig hebt. Overleg het gebruik van voedingssupplementen altijd met je behandelaar!

Vitamines en mineralen

Je lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om te kunnen groeien, om goed te kunnen functioneren en om gezond te blijven. De meeste vitamines en mineralen krijgen we binnen via eten en drinken. Als er niet genoeg vitamines in je voedsel zitten, is het nodig om deze extra te nemen.

Vitamines zijn nodig voor het werken van je lichaam. Ze helpen het lichaam eiwitten (zitten bijvoorbeeld veel in vlees), koolhydraten (bijvoorbeeld brood, aardappelen en pasta) en vetten (bijvoorbeeld vette vis en noten) te verwerken.
Er bestaan 13 vitamines: A, C, D, E, K,   B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B5 (pantotheenzuur), B6 (pyridoxine), B8 (biotine), B11 (foliumzuur of folinezuur) en B12 (cobalamine).

Mineralen zoals calcium, magnesium en fosfor zijn belangrijk om je botten en tanden gezond te houden. Natrium, kalium en chloor zorgen ervoor dat je genoeg vocht in je lichaam hebt. Andere mineralen zijn chroom, koper, fluor, jodium, ijzer, mangaan, molybdeen, selenium en zink. Deze spelen allemaal een rol bij de groei en de gezondheid.

Als je niet genoeg of juist te veel vitamines en mineralen binnenkrijgt, kun je ziek worden. Om voldoende vitamines binnen te krijgen, is het vooral belangrijk om gevarieerd en voldoende te eten. . Maar als je eten hier niet genoeg van bevat, is het misschien toch nodig om deze aan te vullen.

Wat richtlijnen hiervoor zijn:

  • Lees de etiketten. Kijk naar de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van ieder supplement. Neem niet te grote hoeveelheden.
  • Of de supplementen natuurlijk of synthetisch zijn, maakt voor je lichaam niets uit.
  • Controleer de uiterste verkoopdatum. Koop het product niet als deze er niet op staat.
  • Bewaar supplementen op een koele en droge plaats, buiten het bereik van kinderen.
  • Vertel je arts altijd welke voedingssupplementen je gebruikt. Sommige supplementen gaan namelijk niet samen met je medicatie.
  • Als je meerdere supplementen gebruikt, tel dan de vitamines en mineralen bij elkaar op om te voorkomen dat je over de ADH heengaat.

Wie zouden extra vitamines en mineralen moeten nemen?

  • Mensen boven de 65;
  • Zwangere vrouwen;
  • Postmenopauzale vrouwen;
  • Mensen die roken en alcohol gebruiken;
  • Mensen die proberen af te vallen door minder te eten;
  • Slechte eters;
  • Mensen die een speciaal dieet volgen.

Antioxidanten
Vitamine C, E, spoorelementen seleen en zink en bètacaroteen horen bij een groep die ‘antioxidanten’ heet. Antioxidanten vangen in je lichaam de agressieve stoffen (ook wel ‘vrije radicalen’ genoemd) op, die schade aan hersencellen en andere organen kunnen veroorzaken.
Bij MS zouden ze kunnen helpen, maar onderzoek zal moeten uitwijzen wat antioxidanten in voeding daadwerkelijk voor MS kan betekenen.

Fytochemicaliën (vallen onder zogenaamde bioactieve stoffen) zijn stoffen die je kan vinden in planten. Sommige van deze stoffen kunnen helpen bij ziekte. Broccoli en bloemkool zouden bijvoorbeeld beschermen tegen maag- en dikke darmkanker. Van knoflook wordt gedacht dat het je weerstand tegen kanker en hoog cholesterol groter maakt. Een lijst van alle fytochemicaliën en of ze goed voor je zijn is via deze link te lezen op de website van het Voedingscentrum.

Bronnen: Armstrong, Donald & Robert D. Stratton, Oxidative Stress and Antioxidant Protection: The Science of Free Radical Biology and Disease, John Wiley & Sons (2016).  Riccio & Rossano, Nutrition Facts in Multiple Sclerosis. American Society for Neurochemistry 2015: 1-20. Fytochemicaliën

Bron: Deze informatie is afkomstig van het Voedingscentrum, bekijk voor meer informatie de websitepagina’s van het Voedingscentrum over vitamines en mineralen.



 

Wellicht ook interessant voor je om te lezen:


Vragen aan de dokter

Bij het kiezen van een behandeling van MS moet aan veel verschillende dingen gedacht worden.
Hier staan enkele belangrijke zaken, die je met de neuroloog kunt bespreken

Stel uw vraag

  • Was deze informatie nuttig?